Tillid til pædagogernes professionelle dømmekraft

Jeg deltog i Uddannelsesdebatten i 2017. Her fortalte jeg om mit arbejde som pædagog i en børnehave. 

Min gennemgående pointe var, at det er vigtigt at have tillid til pædagogernes professionelle dømmekraft og  at for meget indblanding fra udefrakommende konsulenter nogle gange kan hæmme det pædagogiske arbejde.

Jeg mener, at pædagoger er gode til at gøre børnene til deltagere i fællesskabet og arbejde med læring og uddannelse. Det er vi faktisk uddannet til!

Olivia og de sproglige udfordringer

Jeg delte en fortælling med tilhørende om, Olivia, en pige jeg kendte fra min praksis. Hun var to-sproget og fem år. Men hendes sprog var nærmere på niveau med en 3-årig og hun legede også hovedsageligt med børn, der var en del yngre end hende.

Jeg lavede en sprogvurdering på hende og hun scorede 0,7 ud af 100 point.

Talepædagogen var også inde over og havde jævnligt haft undervisning med Olivia i over et år.

Talepædagogen anbefalede at vi trænede ord med hende. Det skulle både ske i løbet af dagen og ved at tage hende ud af børnegruppen og spille ord-spil med hende.

Deltagelse i fællesskabet skaber udvikling

Jeg var helt uenig med talepædagogen. Og valgte i stedet at fokusere på at få hende med i fællesskabet og lave aktiviteter, hvor hun fik successer.

Jeg lavede blandt andet et animationsprojekt med hele børnegruppen, hvor jeg sørgede for at placere hende i en gruppe, hvor hun kunne “komme til faddet” og ikke blive tromlet af de andre.

Jeg forsøgte også at parre hende med potentielle legekammerater. Og jeg deltog selv i aktiviteterne og sikrede, at hun fik indflydelse på processen og produktet.

Samme børn kom hun til at sidde ved siden af i spisesituationen. Og mine kolleger og jeg støttede hende i legesituationerne i løbet af dagen.

Jeg så efter noget tid, at Olivia var begyndt at lege mere med sine jævnaldrende. Og vi lavede flere projekter med fokus på leg, inklusion og fællesskab.

Tre måneder efter den første sprogvurdering lavede jeg en ny.

Olivia scorede nu 76,3 ud af 100 point i sprogvurderingen.

Min pointe med at dele oplevelsen om Olivia er, at det er vigtigt at have tillid til pædagogerne og deres professionelle dømmekraft.

På filmen herunder uddyber jeg mit synspunkt overfor en sprogkonsulent er sad i salen.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *