Hverdagen for en pædagog

Børnene: »Nu er turen kommet til de helt små,« sagde statsminister Helle Thorning-Schmidt i sin nytårstale. Siden har historierne om for få voksne til for mange børn i daginstitutionerne trukket overskrifter.

viborg-folkeblad
Læs også læserbrevet i Viborg Stifts Folkeblad

Jeg er selv pædagog i en børnehave. Fra mit arbejde kender jeg Tobias, som elsker at læse bøger og hygge med de voksne.

Tobias spørger mig, om jeg ikke vil læse en bog. Jeg svarer, at det vil jeg gerne. Vi sætter os i sofaen. To andre børn kommer også for at høre bogen, og jeg begynder at læse. Da jeg har læst en side, lyder det ovre fra sørøverhjørnet: »AV, Lasse slår!« Det er Malte, der råber, og Lasse svarer »Nej, det er Malte, der slog først!« Jeg rejser mig fra sofaen og går over til de to drenge, hvoraf den ene er begyndt at græde.

Jeg hjælper drengene med at få løst konflikten, så legen med sørøverskibene kan forsætte. Jeg vender tilbage til sofaen, sætter mig og begynder at læse for de tålmodigt ventende børn, da Emma råber »Jeg er fæærdiig!« nede fra toilettet.

Det er ikke bare i den børnehave, jeg arbejder i, at det er sådan. Siden 1986 er der blevet 58 procent flere børn pr. voksen i daginstitutionerne. Hvis man udelukkende ser på den tid, hvor pædagogerne og medhjælperne er sammen med børnene og ikke ordner papirarbejde, holder pauser eller bruger tid på ledelse eller administration.

Og det er rigtig skidt! Fra danske og internationale undersøgelser ved vi nemlig, at de personer, der har gået i en institution med en god normering – altså få børn pr. voksen – klarer sig bedre, når de kommer videre i livet.

Der er færre af dem, der skal gå en klasse om. De får mere erhvervsuddannelse og klarer sig bedre på arbejdsmarkedet som voksne. Der er færre, der lever af overførselsindkomster, bliver kriminelle, og der er færre af dem, der ryger hash som unge.

Det hænger sammen med, at en god normering blandt andet sikrer, at børnene bliver mere trygge, at pædagogerne har mere overskud til at skabe gode lege og til at styrke børnenes sproglige udvikling.

Derfor er det glædeligt, at statsministeren i sin nytårstale lægger op til at gøre daginstitutionerne bedre. Her ligger en prioritering af flere pædagoger lige for. Det vil skabe bedre daginstitutioner til gavn for børn som Tobias og pædagoger som jeg.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *