Bedre normering en god ide!

Det er bevist at nær kontakt og tid med uddannede pædagoger er afgørende for hvor godt du klarer dig senere i livet. Så når politikerne ønsker bedre normeringer for daginstitutionerne i Viborg Kommune er det absolut en god nyhed. Bedre normeringer vil give pædagogerne mere tid og kontakt sammen med børnene og det vil kunne ses allerede på børnenes karakterer i skolen.

viborg-folkeblad
Læs også læserbrevet i Viborg Stifts Folkeblad

Jeg er selv pædagog. Fra børnehaven kender jeg Hjalte. Han er fem år og så “Jul i Valhalla” i december måned. Efter juleferien gav han udtryk for, at de gamle nordiske guder var utroligt spændende. Med hans egne ord: “Ham Loke dér, er bare mega sej. Kan du fortælle mere om ham, Johnny?” Jeg svarer ”JA”.

Det kunne jeg FORDI jeg som pædagog er uddannet til at tage udgangspunkt i børnenes initiativer og hjælpe dem med at udvide deres horisont.

Og derfor beslutter jeg, Hjalte og flere andre børn også at lave et projekt om Valhalla, Loke og de andre nordiske guder. Vi tager på biblioteket og låner bøger. Vi maler, klipper, klistrer og hænger op på væggen. Børnene spørger og spørger og jeg svarer, så godt jeg kan, og kan jeg ikke svare kigger vi sammen i bøgerne efter svaret. Alt imens et landskab fra den nordiske mytologi, formet af papir, karton og tape, farvet af tusser og farvekridt, kommer til syne på væggen. Vi undrer os og griner af de ting der er mærkelige og sjove ved den nordiske mytologi. Hjalte kigger op på mig, jeg kan se, han synes det er sjovt og spændende.

Sådanne aktiviteter er det, at pædagogerne i de danske daginstitutioner er mestre i at frembringe. Pædagogerne kan følge børnenes initiativer så børnene føler sig taget alvorligt – og det avler en positiv udvikling hos børnene.

Og det kan måles! SFI har for nylig påvist, at pædagogernes arbejde har direkte effekt på børnenes karaktergennemsnit i folkeskolen og uddannelsesniveau. Jo mere kontakt et dansk barn har haft til engagerede pædagoger tidligt i deres liv, jo større er chancen for, at de får en højere uddannelse.

Problemet er, at denne værdifulde kontakt er truet! For pædagogerne i daginstitutionerne oplever i stadig større grad, at tiden med plads til nærværende aktiviteter, som den jeg havde med Hjalte, forsvinder. Og hvis nærværet forsvinder, forsvinder resultatet også.

Derfor er det en god ide, at politikerne i Viborg Kommune for øjeblikket diskuterer at hæve ambitionsniveauet og prioritere pædagogernes arbejde. Vi må alle håbe, at det ikke bliver ved ordene, men at politikerne sætter handling bag den gode idé.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *